پاداش تسلیم و احسان 
کد خبر: 4149798
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
در صحبت قرآن/ 165

پاداش تسلیم و احسان 

ورود به بهشت ارتباطی به اینکه شخص یهودی یا نصرانی باشد ندارد بلکه هر کس روی در خدای آورد و تسلیم فرمان او شود و نیکوکاری پیشه کند اجر و پاداشش (که همان بهشت است) نزد خداست.

۳۶۵ روز در صحبت قرآن نوشته استاد حسین محی‌الدین الهی قمشه‌ای، کتاب چهارم از مجموعه کتاب‌های جوانان و فرهنگ جهانی است. این مجموعه با هدف شناساندن فرهنگ و ادبیات به جوانان اولین بار سال ۱۳۹۰ به همت نشر سخن تدوین منتشر شده است.

کتاب «۳۶۵ روز در صحبت قرآن» ۳۶۵ قطعه کوتاه و بلند از قرآن برای آشنایی جوانان با تعلیمات فراگیر قرآن انتخاب شده و کوشش شده است که این گنجینه تصویری از ابعاد گوناگون کلام آسمانی برای مخاطب ترسیم کند.

این کتاب، تفسیر در معنی اصطلاحی کلمه مانند تفاسیری چون کشاف و مجمع البیان و امثال آن نیست، بلکه بیشتر انعکاسی از کتاب وحی در ادب عرفانی فارسی و اسلامی است و نگاهی دارد به قرآن از دیدگاه ادبی، زیباشناسی و اخلاقی، اجتماعی و عرفانی.

گروه اندیشه ایکنا به منظور بهره‌مندی مخاطبان خود از این گنجینه قرآنی و ادبی اقدام به انتشار قطعه‌‎هایی از کتاب «در صحبت قرآن» کرده است. یکصد و شصت و پنجمین قسمت از تحفه این کتاب با عنوان «پاداش تسلیم و احسان» تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

 

 

بَلَى مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ﴿۱۱۲بقره ﴾

آری، هر کس یک دل و یک جهت روی در خدا کند و به نیکی و احسان پردازد بی‌‌گمان پاداش او نزد پروردگارش محفوظ خواهد بود و هرگز چنین مردمی را هیچ خوف و هراسی و حزن و اندوهی نخواهد بود. از این پیش خداوند سخن اهل کتاب را که می‌گفتند هیچ کس به بهشت نخواهد رفت مگر یهودی یا نصرانی باشد نقل فرمود و پاسخ داد که این خیالات و آرزوهای آنهاست.

ای رسول، با ایشان بگو که اگر راست می‌گویید، برهانتان را بیاورید و در آیه حاضر خداوند تاکید فرموده که ورود به بهشت ارتباطی به اینکه شخص یهودی یا نصرانی باشد ندارد بلکه هر کس روی در خدای آورد و تسلیم فرمان او شود و نیکوکاری پیشه کند اجر و پاداشش (که همان بهشت است) نزد خداست و چنین کسی را هیچ ترس و نگرانی از آینده و حزن و اندوه گذشته نخواهد بود. پس اهل کتاب و نیز مسلمانان به این دل نبندند که اگر نام دیانتی را بر خود نهند، بی‌حساب به بهشت داخل شوند.

برای رفتن به بهشت باید سنخیّت با بهشت پیدا کرد. بسیاری از مسیحیان معتقدند که پیروان دین حضرت عیسی در هر حال به بهشت می‌روند و این نیز خیالی بیش نیست، بلکه بهشت تبلور و تمثیل کارها و پرهیزهای نیکوی آدمی است، چنان که سعدی فرمود: 

قیامت که بازار مینو نهند
منازل به اعمال نیکو دهند 
کسی نیک بیند به هر دو سرای
که نیکی رساند به خلق خدای 

انتهای پیام
captcha